fredag 1 februari 2013

Dagens tanke

Ofta uppfattas jag som elak, eller bitchig. För att jag har väldigt starka åsikter och jag dras inte för att stå upp för dom. Jag hörs och syns, folk stör sig på det. Jag står upp för det jag tycker är fel och har inga problem med att stå upp för dom jag tycker om.

Men att stampa ner en annan människa till jorden, trycka ner den så att den känner sig lika mycket värd som smutsen under en sko. Det är något jag aldrig någonsin skulle göra och aldrig någonsin kommer förstå mig på. Det skär i mitt hjärta för jag förstår inte hur någon kan tycka att den är så pass mycket bättre än någon annan att den har rätt till att trycka ner någon annan. Förstår man inte att man sårar? Att människor har känslor? Är det makt?

Om vi hade stöttat varandra och lyft varandra, istället för att försöka förstöra för varandra, kanske vi hade kommit någonstans. Men det är klart, det sticker ju för hårt i våra ögon när det går bra för någon annan? Så det är bäst vi förstör istället. Det är så omoget, så jävla patetiskt. Och det rör sig lika mycket bland vuxna som ungdomar.

Ingen vill att det ska gå bra för någon, och man är hellre elak än snäll. Man lär sina barn att allt som betyder något är pengar och status. Men respekt för människan det är inget som behöver läras ut. För man går över lik om det är något man vill ha.

// nik

Inga kommentarer: