torsdag 31 januari 2013

Träning, hälsa lets go

Jag har aldrig i mitt liv känt mig smal bara för att tjejer omkring mig alltid varit mindre i kroppen och haft den där platta magen. Jag har aldrig haft platt mage, kommer aldrig att få det heller. Jag förstod inte det när jag var yngre, att jag aldrig kunde se ut som dom andra gjorde för att alla är byggda olika. Det var/ är sån hets att man ska se ut på ett visst sätt. Då man egentligen borde sträva efter att se så bra ut som möjligt på sitt egna sätt. Man kan inte tävla emot andra än sig själv.

Sen en dag bestämde jag mig för att jag inte skulle se halvdan ut längre, att jag skulle se hur lång tid det gick innan jag kunde bli " smal" så som jag ansåg att smal såg ut. Jag var ute och sprang varje dag, åt nyttigt och gjorde övningar hemma. Jag såg på vågen att jag tappat vikt men jag kände mig fortfarande inte smal. Och det var då jag insåg att jag kan inte se ut som en Victoria secret modell tex, för min kropp är inte byggd att se ut så. Mitt " smal" är ett annat än vad deras är. 

Jag blev aldrig nöjd, och jag trodde inte att det hade blivit någon skillnad. Fast att folk sa till mig, att jag fått en mycket fastare kropp, såg bättre ut, mer hälsosam etc. Och visst kände jag det, att jag mådde bättre i kropp och själ.

Men nu efteråt, när man kollar tillbaka på det, så saknar jag kroppen som jag fick då, har gått upp tre kg sen dess. Har inte tränat lika intensivt. Och min kopp fungerar så, jag måste träna, äta nyttigt för att hålla det. Vissa kan äta hur dom vill och inte gå upp ett enda kilo, ha sin platta mage. Men inte jag.

Men nu vet jag att jag kan komma tillbaka dit, och jag vet hur. Jag vet hur bra jag mådde och jag har lärt mig att acceptera min kropp för vad den är, och hur den kan se ut. Och inte jämföra mig med andra. Även fast jag inte alls ser lika tränad ut längre så har jag lärt mig att acceptera mig själv, jag tror det är viktigt innan man börjar träna, acceptera vad man har att jobba med och göra det bättre. Om man hela tiden strävar efter någon perfektion som inte finns, ( som jag gjorde innan) spelar det ingen roll hur hårt man jobbar för då ser man inga resultat.

Anledningen till att jag skriver detta är för att nu drar allt igång igen, mer intensivt. Jag önskar att jag kunde få er att förstå hur bra, och hur mycket allting förändras bara av att börja träna. Men det är något man måste inse själv. Så ge inte upp, för dagen ni kommer dit, då kroppen känns ren, vartenda steg lätt, du känner dig fräsch, lycklig av att bara andas in frisk luft. Det är värt det, iallafall för mig.

Inga kommentarer: